Hoofdstation Groningen

Verbouw Herinrichting Nieuwbouw Restauratie Renovatie

Project Groningen Spoorzone is een samenwerkingsproject van provincie Groningen, gemeente Groningen, NS, ProRail en het Rijk. Door aanpassingen aan sporen en stations tussen Haren en Groningen versterken we Groningen als goed functionerend OV-knooppunt en zorgen we voor een goede bereikbaarheid van de stad en regio. Het groeiende aantal reizigers per trein, bus, fiets en te voet kan straks nog comfortabeler, sneller en gemakkelijker hun bestemming bereiken. Station Groningen wordt naast de toegangspoort tot de regio het visitekaartje van de stad.

De komende jaren verbouwen station Groningen en maken we het station klaar voor de toekomst. Er komt een ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling. Daarnaast verhuist het busstation naar de zuidzijde van het station en komt er een busonderdoorgang. De functie van het monumentale stationsgebouw wordt met de uitvoering van het project in ere hersteld; de hal wordt weer de logische in- en uitgang van het station. Regionale sporen worden doorgetrokken waardoor de treinen uit Leeuwarden, Delfzijl en Roodeschool vanaf 2022 via station Groningen door kunnen rijden naar Groningen Europapark en verder. Het station wordt met de voetgangerspassage en de fietstunnel een belangrijke verbinding tussen de binnenstad en de zuidelijke wijken en ontsluit in de toekomst een dynamisch nieuw stadsdeel.